آموزشسخت افزار

روتر شبکه چیست؟ و انواع روتر شبکه

از روترهای شبکه برای مسیربابی و تبادل اطلاعات بین سیستم های هوشمند خانگی و تجاری مثل سرور، تجهیزات هوشمند،کامپیوتر استفاده میکنند، از برندهای مهم و شناخته شده روتر میتوان سیسکو (cisco)، میکروتیک، تی پی لینک، تندا و دی لینک را میتوان نام برد، این برندهای توانسته اند رضایت بازار داخل ایران را به دست بیاورند، شما میتوانید با توجه به نیاز و بودجه خود روتر مناسب را به دست بیاورید، در ادامه مقاله روتر شبکه چیست؟ با ما همراه باشید.

روتر شبکه چیست ؟

روتر router به ترجمه فارسی معنی راه پیما یا مسیریاب است، وظیفه روتر این است که بهترین مسیر شبکه جهت انتقال اطلاعات را پیدا کرده و آن را در اختیار لوازم و وسایل هوشمند قرار دهد، پیداکردن مسیر یاب توسط پروتکل های استاندارد در لایه سوم شبکه کامپیوتر انجام میگیرد، روتر شبکه نقش مهم و اساسی در ارسال و کنترل ترافیک داده ها در شبکه را دارد،

روتر یکی از مهمترین نیازهای که از شبکه استفاده میکند میباشد، خیلی از افراد روتر را با مودم اشتباه میگیرند در صورتی که این دو تفاوت های مختلفی با یکدیگر دارند و کارکرد آنها نیز فرق دارد، میتوانید در جدول زیر مشخصات این دو را مشاهده کنید.

روتر شبکه چیست؟

از نظر فنی میتوان گفت که تبادل داده توسط روتر با استفاده از آدرس IP در لایه 3 ام شبکه یا لایه OSI و با مدیریت پاکت‌های داده (Data pockets) انجام می‌شود. این در حالی است که سوئیچ می‌تواند داده‌ها را با استفاده از آدرس فیزیکی و لایه 2 ام بین تجهیزات موجود در شبکه انتقال دهد.

تفاوت مودم و روتر شبکه چیست؟

شما میتوانید از مودم مانند روتر برای مسیریابی آدرس آی پی تجهیزات شبکه استفاده کنید اما باید بدانید کاربرد اصلی مودم اتصال اینترنت به دستگاه های مانند کامپیوتر و موبایل، اتوماسیون اداری و سایر تجهیزات میباشد، این در حالی است که روتر به تنهایی نمیتواند سیستم های هوشمند را به اینترنت متصل نماید.

در ادامه با انواع روتر شبکه آشنا خواهید شد

1_ روترهای wired

روترهای (wired) یا روترهای با سیم به کمک اتصال فیزیکی تبادل برقرار میکنند، از این نوع روترها در بیشتر شرکت ها،موسسات علمی برای اتصال انواع دستگاه های هوشمند و سیستم های کامپیوتری استفاده میکنند، اتصال روترهای wired با کمک سیم یا کابل انجام میشود.

2_ روتر بی‌سیم

روترهای بیسیم یا وایرلس بدون اتصالی کابلی و بسیم هستند که برای تبادل اطلاعات بین سیستم ها استفاده میشوند، شما در خانه یا منزل تجهیزات هوشمندی دارید که دارای آنتن وای فای هستند که نمونه ای از انتقال داده هستند که به صورت بی سیم عمل میکنند.

3_ مسیریاب اصلی

بعضی از روترها به اسم مسیریاب core router شناخته میشوند، و نقش مهمی در پیداکردن مسیر برای انتقال اطلاعات دارند، تنظیمات این نوع روترها برای انجام ترافیک زیاد توسط متخصص آی تی انجام میگیرد، این تنظیمات باعث میشود تا تاخیر در تبادل و ارسال اطلاعات به کمترین میزان برسد.

4_ edge routers

روتر edge routers بر خلاف مسیریاب های اصلی که فقط در مرکز شبکه کاربرد دارند، در لبه شبکه edge از آن ها استفاده میشود، کار این نوع روترها برقراری ارتباط شبکه اصلی یا مرکزی و شبکه های کوچکتر میباشد.

5_ روتر مجازی

یکی دیگر از روترهای که کاربرد زیادی دارند، روتر مجازی میباشد که از نام آن مشخص است وجود خارجی ندارد، از این نوع روتر بر روی سیستم های هوشمند کامپیوتری استفاده میکنند، کاربرد روترهای مجازی مانند سرورهای مجازی میباشد، روترهای شبکه مجازی دارای محدودیت های هستند و به همین دلیل از روترهای اصلی و فیزیکی بیشتر در زیر ساخت های شبکه های اصلی،تجاری و خانگی استفاده میشود.

نتیجه: در این مقاله شما با روتر شبکه چیست؟ آشنا شدید و همچنین با کاربرد آن ، انتخاب نوع روتر شبکه با توجه به نیاز شما خانگی یا تجاری میتواند متفاوت باشد، همچنین در مقاله دیگر بهترین برندهای روتر شبکه را نیز معرفی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا