آموزش

بهترین کتاب های برنامه نویسی

امروز در این بخش از مقالات نرم افزار یاب قصد داریم تا با مقاله بهترین کتاب های برنامه نویسی به عزیزان و کسانی که در رشته برنامه نویسی فعالیت می کنند و نیاز دارند تا با چند کتاب مناسب برای برنامه نویسی انا شوند تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا با معرفی بهترین کتاب های برنامه نویسی برای مطالعه چند مورد کتاب را معرفی کنیم.

با وجود پیشرفت تکنولوژی و ظهور سیستم‌های مختلف آموزشی، کتاب هنوز هم یکی از بهترین راه‌های آموزش و یادگیری عمیق است. برخی از افراد ممکن است برای شروع برنامه نویسی از ویدئوهای آموزش برنامه نویسی استفاده کنند و سپس سراغ آموزش‌‌های پروژه محور روند. در مقابل بعضی‌ها ممکن است پس از آموزش‌‌های اولیه، برای یادگیری مفهومی و عمیق یک موضوع به دنبال کتاب‌های مرجع باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین کتاب‌های برنامه نویسی در سال 2023 آشنا کنیم.

در میان این مقاله پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین کتاب های حسابداری را نیز از دست ندهید.

بهترین کتاب برای برنامه نویسان کدام است؟

با توجه به موارد ذکر شده، توانستیم اطلاعات مفیدی را درباره یک سری مسائل در رابطه با رشته برنامه نویسان ، در اختیارتان قرار دهیم. اکنون سوالی که مطرح می باشد این است که بهترین کتاب های برنامه نویسی کدامند؟ برای پاسخ به این سوال باید محتوای کتاب های مختلف را بررسی کنید و ببینید کدام یک مرتبط با رشته شما می باشد و در نهایت بهترین را برگزینید.

کتاب برنامه‌نویسی مقدماتی ویژوال بیسیک 6

بهترین کتاب های برنامه نویسی
بهترین کتاب های برنامه نویسی

کتاب برنامه‌نویسی مقدماتی ویژوال بیسیک 6 اثر خسرو اسماعیل پور براساس استاندارد آموزشی هنرستان‌های کار و دانش مطابق کد استاندارد وزرات فرهنگ و ارشاد تألیف شده است.

زبان برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک یکی از رایج‌ترین و کارآمدترین زبان‌های دنیا است که می‌تواند کمک زیادی به اصول یادگیری کدنویسی و علاقه‌مندان زبان‌های برنامه نویسی کند. لذا برای سهولت در یادگیری دستورالعمل‌های کاربردی و نقاط ضعف هنرجویان این کتاب نوشته شده است.

در کتاب برنامه‌نویسی مقدماتی ویژوال بیسیک 6 (VB 6) سعی شده است تا مثال‌ها، تمرینات و پروژه‌ها، کاربردی و ساده بیان شوند. این کتاب شامل ۷ واحد کاری و مثال‌ها و تمرین‌های رایج و پرکاربرد است.

 

نویسنده                       خسرو اسماعیل پور

سال انتنشار                  1395

تعداد صفحات                 143

زبان                            فارسی

 

کتاب داده کاوی برای برنامه نویسان

کتاب داده کاوی برای برنامه نویسان نوشته‌ی ران زاچارسکی، در 8 فصل تاریخچه داده کاوی و هنر باستانی شمارش را مورد بررسی قرار داده است.

ران زاچارسکی (Ron Zacharski) در کتاب داده کاوی برای برنامه نویسان (A Programmer’s Guide to Data Mining The Ancient Art of the Numerati‬)، یک مقدمه‌ی سریع و کاربردی ارائه می‌دهد تا بتواند ساختاری پایه در مورد داده کاوی برای شما ایجاد کند. بنابراین شما می‌توانید با مطالعه‌ی این کتاب خلأهای مطالعاتی خود را پر کنید.

این کتاب روش‌های گردآوری علایق و سلیقه‌های مردم، سابقه‌ی خرید آن‌ها و داده‌های دیگر را با بهره‌گیری از قدرت شبکه‌های اجتماعی (دوستان) تحلیل می‌کند تا توانایی شناسایی و استخراج چیزهای مرتبط را به دست آورید.

در جهانی که زندگی می‌کنید هر لحظه داده‌های زیادی ساخته می‌شوند که سرعت تولیدشان بسیار بالاست. داده‌کاوی فرآیند استخراج دانش از میان این داده‌هاست، به گونه‌ای که بتواند به یک کسب و کار، ارزش افزوده اضافه کند. برای مثال درحوزه‌ی پزشکی توسط داده‌های مختلف، می‌توان موفق به تشخیص هوشمند بیماری، قبل از ابتلای شخص شد.

 

نویسنده                    ران زاچارسکی

مترجم                      مسعود کاویانی

سال انتشار               1398

تعداد صفحات             447

زبان                         فارسی

شابک                    978-600-473-225-3

 

کتاب حل مسائل پایتون (حل 1000 برنامه – مرجع کامل)

بهترین کتاب های برنامه نویسی
بهترین کتاب های برنامه نویسی

کتاب حل مسائل پایتون (حل 1000 برنامه – مرجع کامل) نوشته‌ی رمضان عباس‌نژادورزی، یوسف عباس‌نژادورزی و محمد نادعلی‌زاده چاری، راهنمایی جامع و کامل برای آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون محسوب می‌شود که به همراه 1000 مثال به بررسی و آموزش این برنامه به صورت گام به گام می‌پردازد.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، سطح بالا، شی‌گرا و مفسری است که توسط فان روسوم در سال 1991 در کشور هلند طراحی گردید. فلسفه ایجاد این زبان بر دو هدف اصلی خوانایی بالایی برنامه‌ها نوشته‌ شده، کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی این زبان به‌صورت حداقلی تهیه‌ شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است، بسیار وسیع هستند. کتاب حاضر اولین کتاب حل مسائل پایتون است که شامل 8 فصل است. فصل‌های این کتاب عبارت‌اند از:

فصل اول: مفاهیم اولیه پایتون و دستورات ورودی و خروجی را با 80 مثال آموزش می‌دهد.
فصل دوم: ساختارهای تکرار و تصمیم را با 235 مثال کاربردی آموزش می‌دهد.
فصل سوم: تعریف متدها (توابع)، فراخوانی آن‌ها و استفاده از توابع کتاب‌خانه‌ای را با 107 مثال کاربردی آموزش می‌دهد.
فصل چهارم: آرایه‌های یک‌ بعدی، دو بعدی، چند بعدی و NUMPY را با 81 مثال کاربردی توضیح می‌دهد.
فصل پنجم: رشته‌ها را با 52 مثال برنامه‌نویسی آموزش داده است.
فصل ششم: چندیابی، مجموعه‌ها، لیست‌ها و دیکشنری‌ها را با 39 مثال برنامه‌نویسی آموزش داده است.
فصل هفتم: شی‌گرایی، کلاس‌ها، وراثت، چندریختی و تعریف مجدد عملگرها را با 19 مثال کاربردی آموزش داده است.
فصل هشتم: مفاهیم پایه‌ای ورودی و خروجی فایل‌های متنی و باینری را با 40 مثال کاربردی آموزش داده است.

 

نویسنده                      رمضان عباس نژادورزی، محمد نادعلی زاده چاری، یوسف عباس نژادورزی

ناشر چاپی                  انتشارات فناوری نوین

سال انتشار                  ۱۳۹۹

تعداد صفحات               608

زبان                         فارسی 

شابک                      978-600-7272-13-8

 

کتاب پایتون به زبان ساده

کتاب پایتون به زبان ساده اثر یونس ابراهیمی، یکی از کامل‌ترین کتاب‌های آموزش پایتون است. یادگیری پایتون نیازی به پیش‌زمینه برنامه‌نویسی ندارد و تنها پیش‌نیاز آن علاقه خوانندگان به فن برنامه‌نویسی هست.(فایل کتاب در تاریخ 1398/07/10 به‌روزرسانی شده است.)

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، شیءگرا و متن باز است که توسط خودو فان راسام (Guido van Rossum) در سال 1991 در کشور هلند طراحی شد. این زبان از زبان‌های برنامه‌نویسی مفسر بوده و به صورت کامل یک زبان شیءگرا است که به زبان‌های تفسیری Perl و Ruby شباهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند.

پایتون، کد باز (Open Source) است، زبانی که گوگل و یا یاهو از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای توسعه استفاده می‌کنند. برنامه‌های پایتون مثل PHP قابل اجرا روی اغلب سیستم عامل‌هاست. پایتون، دستور زبانی شبیه گفتار ساده‌ی انگلیسی دارد و با دارا بودن 33 کلمه کلیدی جزء ساده‌ترین زبان‌ها است.

سادگی و خوانایی از ویژگی‌های بارز زبان برنامه‌نویسی پایتون است، آنچنان ساده که حتی کودکان نیز قادر به آموختن آن هستند و قدرت در کنار این سادگی و خوانایی، معجزه‌ پایتون می‌باشد. از نگاه هر برنامه‌نویسی، برنامه‌های پایتون مجموعه‌ای از کد‌های زیبا هستند، بدون هیچ آشفتگی و پیچیدگی. جالب است بدانید مایکروسافت نیز این زبان را با نام IronPython در تکنولوژی Net. خود گنجانده است.

 

نویسنده                    یونس ابراهیمی

سال انتشار                1397

تعداد صفحات              ۲۹۳

زبان                        فارسی

 

کتاب آموزش گام‌به‌گام برنامه‌نویسی پایتون

بهترین کتاب های برنامه نویسی
بهترین کتاب های برنامه نویسی

کتاب آموزش گام‌به‌گام برنامه‌نویسی پایتون اثر جواد وحیدی و رمضان عباس نژاد ورزی به بررسی و آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون که یک زبان همه منظوره است، می‌پردازد. (فایل کتاب در تاریخ 29 آبان 1397 به روز رسانی شده است.)

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، سطح بالا، شیءگرا و مفسر است که توسط خودو فان روسوم در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد. فلسفه ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های‌ نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.

عصر حاضر از نظر بسیاری از روشنفکران انقلاب ارتباطات و اطلاعات نام گرفته است. در واقع کلیه کارهای روزمره‌ی انسان با سیستم‌های ارتباطی نوین و فناوری اطلاعات گره خورده است. لذا اهمیت علم کامپیوتر به عنوان نمود اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. در دنیای مدرن امروز تسلط و آشنایی با نحوه کار با سیستم‌های کامپیوتری به عنوان یک سطح سواد مطلوب در جامعه شناخته می‌شود که اگر کسی آن را نداشته باشد باید بهای عدم آشنایی با دنیای کامپیوتر در زندگی روزمره خویش را با مراجعه به کافی نت‌ها، درخواست‌های الکترونیکی و موارد دیگر بپردازد.

بدون شک، برنامه‌نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که امروزه نه تنها برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر، بلکه برای سایر رشته‌ها و زمینه‌ها نیز به شکل ضروری، مورد نیاز است. هر ساله، بر تعداد موقعیت‌های شغلی که مرتبط با برنامه‌نویسی هستند و یا پیش نیاز اصلی آن‌ها برنامه‌نویسی است، افزوده می‌شود. از طرفی، بخشی جدا نشدنی از فرآیند تحقیق و پژوهش در اکثر رشته‌های دانشگاهی امروزی، کار با کامپیوتر و توانایی پیاده‌سازی ایده‌ها الگوریتم‌ها در قالب برنامه‌های کامپیوتری است.

 

نویسنده                          جواد وحیدی، رمضان عباس نژادورزی

ناشر چاپی                      انتشارات فناوری نوین

سال انتشار                     1396

تعداد صفحات                  ۳۸۳

زبان                              فارسی

شابک                          978-600-7272-07-7

 

کتاب الگوریتم و فلوچارت

 

در کتاب الگوریتم و فلوچارت نوشتۀ عبدالحمید جهانگیری و افشین امینی، چگونگی حل یک مسئله و بیان مرحله به مرحله آن آموزش داده شده است. (فایل کتاب در تاریخ 1398/07/01 به‌روزر

بهترین کتاب های برنامه نویسی
بهترین کتاب های برنامه نویسی

سانی شده است.)

در عصر حاضر بیشتر مسائلی که با آن روبرو هستیم بوسیله کامپیوتر حل می‌شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه کامپیوتر می‌تواند این مسائل را حل کند؟

در پاسخ باید گفت که کامپیوتر بر اساس روش گام‌به‌گام حل مسئله که به آن الگوریتم گفته می‌شود، مسائل را حل می‌کند. در نگاه اول شاید ممکن است به نظر برسد که کامپیوترها از انسان‌ها باهو‌ش‌ترند که می‌توانند همه‌ی مسائل را حل کنند. اما باید این نکته را در نظر داشت که برنامه‌های کامپیوتری توسط انسان‌ها نوشته می‌شوند. انسان‌ها با هوش و با درایت خویش مراحل گام‌به‌گام حل مسئله را تدوین می‌کنند و کامپیوترها با ویژگی سرعت و دقت بالا دستورات را اجرا می‌کنند. بنابراین برای داشتن یک برنامه قدرتمند به یک الگوریتم دقیق نیاز دارید. توصیه می‌شود که مطالب کتاب الگوریتم و فلوچارت را با دقت مطالعه کنید و همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که پایه‌ی حل هر مسئله‌ای در کامپیوتر، نوشتن الگوریتم آن است.

در کتاب پیش‌ رو سعی بر آن شده است که تمامی مفاهیم موردنیاز برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی بیان شود و در این راه از مثال‌ها و تمرین‌های زیادی کمک گرفته شده است.

در ترتیب مثال‌ها این هدف دنبال شده است که خواننده از ساده‌ترین مثال شروع به خواندن کند و هرچه جلوتر می‌رود با مفاهیم کاربردی‌تر در قالب مثال‌های سخت‌تر آشنا شود. پس در صورتی که مثالی از این کتاب را متوجه نشدید برای خواندن مثال‌های بعدی عجله نکنید. الگوریتم‌ها و فلوچارت‌های این کتاب به قدری از لحاظ آموزشی استاندارد نوشته شده است که با چند بار خواندن آن‌ها و داشتن دقت و تمرکز کافی بر روی مثال‌ها متوجه آن‌ها خواهید شد.

 

نویسنده                      عبدالحمید جهانگیری، افشین امینی

ناشرچاپی                    انتشارات سپهر حکمت

سال انتشار                 1396

تعداد صفحات              ۱۳۹

زبان                         فارسی

شابک                    978-600-99667-1-4

 

کتاب حل مسائل جاوا (حل 600 برنامه – مرجع کامل)

کتاب حل مسائل جاوا (حل 600 برنامه – مرجع کامل) نوشته‌ی رمضان عباس نژادورزی و فاطمه عبدی سقاواز مناسب کسانیست که می‌خواهند زبان برنامه نویسی جاوا را به صورت کامل و با مثال‌های متعدد فراگیرند.

جاوا توسط شرکت سان میکرو سیستم، به‌عنوان یک زبان شی‌ءگرا توسعه داده‌ شده است. معماری بی‌طرف و امنیت زبان برنامه‌نویسی جاوا باعث شده این زبان به محبوبیت برسد. معماری بی­‌طرف، یعنی این‌‌که می­‌توانید با جاوا برنامه‌هایی بنویسید که بر روی تمام سیستم‌ عامل‌ها به خوبی کار کند. به همین دلیل در برخی از دانشگاه‌­های ایران در برنامه‌سازی پیشرفته جاوا تدریس می‌­شود. یکی از راه‌­های آموزش زبان­‌های برنامه‌ نویسی، آموزش مفاهیم برنامه به همراه مثال‌­های متعدد است.

کتاب حل المسائل جاوا شامل 6 فصل به شرح زیر است:

– فصل اول، شامل 75 برنامه است که مفاهیمی از قبیل آشنایی با جاوا، عملگرها و دستورات ورودی و خروجی را آموزش می‌دهد.

– فصل دوم، شامل 235 برنامه است که مفاهیمی از قبیل ساختارهای تصمیم (if، switch) و ساختارهای تکرار (for، do while، while، break و continue) را آموزش می‌دهد.

– فصل سوم، شامل 107 برنامه است که متدهای کتابخانه‌ای و طرز کار آن‌ها و تعریف متدها و فراخوانی آن‌ها را آموزش می‌دهد.

– فصل چهارم، شامل 135 برنامه است که مفاهیم از قبیل آرایه یک‌بعدی، دوبعدی و رشته را آموزش می‌دهد.

– فصل پنجم، شامل 30 برنامه است که مفاهیمی از قبیل کلاس‌ها، شی‌ءگرایی، وراثت، چندریختی و پیاده‌سازی مجدد و عملگرها را آموزش می‌دهد.

– فصل ششم، شامل 40 برنامه است که ورودی و خروجی فایل‌های متنی و باینری را آموزش می‌دهد.

 

نویسنده                        رمضان عباس نژادورزی، فاطمه عبدی سقاواز

ناشرچاپی                      انتشارات فناوری نوین

سال انتشار                    ۱۳۹۷

تعداد صفحات                  627

زبان                            فارسی

شابک                        978-600-7272-15-2

 

کتاب تمرین و حل تمرین سی شارپ

بهترین کتاب های برنامه نویسی
بهترین کتاب های برنامه نویسی

کتاب تمرین و حل تمرین سی شارپ نوشته‌‌ی یونس ابراهیمی، سعی بر این دارد تا با ارائه مثال‌های ساده، متنوع و هدفمند، مفاهیم اصلی زبان سی شارپ را به صورت تصویری به شما آموزش دهد.

برنامه‌نویسی دنیای خارق‌العاده‌ای دارد، می‌تواند شغل و یا حتی تفریح شما باشد. اما هدف اصلی از آن ارائه راه حلی کاربردی در جهت بر طرف کردن مشکلات گوناگون است. به عبارتی هنر حل کردن مشکلات با بهره‌گیری از کد. با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توان برنامه‌های متفاوتی نوشت، در حال حاضر زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگونی در دنیا وجود دارند که از میان آن‌ها تعدادی مشهور‌تر هستند.

امروزه، C# را می‌توان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و همه منظوره نام برد، که در سال‌های اخیر علاقه‌مندان بسیاری را مجذوب خود کرده است. این برنامه نخست با نام Cool به بازار عرضه اما به خاطر مناسب نبودن این نام برای فعایت‌های تجاری به زبان C# تغییر یافت.

 

نویسنده                       یونس ابراهیمی

سال انتشار                  ۱۳۹۸   

تعداد صفحات                ۲۹۱

زبان                           فارسی

 

 کتاب شروع بازی سازی با موتور بازی یونیتی 5

بهترین کتاب های برنامه نویسی
بهترین کتاب های برنامه نویسی

این کتاب شما را در طول ساختن یک بازی سه بعدی از مرحله دانلود موتور بازی یونیتی تا انتشار بازی، راهنمائی می کند. کتاب با مقدمه ای راجع به موتور یونیتی و محیط کاری آن شروع می شود و با ایجاد محیط بازی و آموزش نحوه استفاده از منابع مورد نیاز مثل مدل های سه بعدی، زمین بازی، درخت ها و … و نیز چگونگی ایجاد مدل های سه بعدی با استفاده از نرم افزار مدل سازی Blender ادامه خواهد یافت. در ادامه، با استفاده از یونیتی، انیمیشن می سازید و با اسکریپت نویسی در یونیتی آشنا خواهید شد. همچنین با مفاهیمی مثل mini-map، سیستم کنترل بازی، افکت های صوتی، سایه ها و نورپردازی آشنا خواهید شد. در انتهای کتاب، چند مباحث پیشرفته بررسی خواهد شد.

 

نویسنده                      ادوارد لاویری

مترجم                        عباسعلی طهماسبی

سال انتشار                1395

تعداد صفحات             165

زبان                        فارسی

 

کتاب آموزش مقدماتی برنامه‌ نویسی بازی با استفاده از SFML

کتاب آموزش مقدماتی برنامه‌نویسی بازی با استفاده از SFML شما را درباره هر چیزی که برای ساختن یک بازی دوبعدی در SFML نیاز دارید، راهنمائی می‌کند. مفاهیمی مثل  Sprite، بافت، انیمیشن و دوربین‌ها به صورت مفصل بررسی می‌شوند. همچنین یاد می‌گیرید چطور صدا و موسیقی را در بازی‌ ها پخش کنید. هر مرحله از این سفر پر است از مثال‌هایی که در ++C نوشته شده‌اند تا شما را به مسیر درست راهنمائی کنند.

SFML یک واسط برنامه نویسی چندرسانه‌ای، شئ‌گرا و مستقل از پلاتفرم است که در ++C نوشته شده است. این کتابخانه، واسطی ساده برای آسان کردن ساختن بازی‌ها و برنامه‌های چند رسانه‌ای دارد. اگر علاقه مند به ساختن بازی‌ها هستید و می‌خواهید از خصوصیات SFML  استفاده کرده و با کمترین تلاش، بازی‌های دوبعدی بسازید، این کتاب برای شماست.

 

نوسینده                      میلکو جی. میلچیو

مترجم                        عباسعلی طهماسبی

سال انتشار                  ۱۳۹۴

تعداد صفحات               114

زبان                         فارسی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا