آموزش

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار چیست؟

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار چیست؟

یک حسابدار موفق باید به نرم افزارهای کاربردی در حسابداری مسلط و مهارت داشته باشد، بدون نرم افزار حسابداری یک حسابدار نمیتواند با دقت و سرعت بالا امور مالی را انجام دهد، تحلیل داده ها و اطلاعات عملیاتی زمان بر و خسته کننده هستند اما به کمک نرم افزار حسابداری سهولت در انجام کار،گزارش و آنالیز با دقت بالا، دسترسی آسان را میتوان انتظار داشت، به روز بودن اطلاعات حسابداری یکی از مهارت های مورد نیاز یک حسابدار میباشد.

تسلط کامل به نرم افزار حسابداری ایرانی

خوشبختانه پیشرفت های زیادی در زمینه نرم افزار های حسابداری ایرانی داشته ایم و توانسته اند تمام نیاز کسب و کارها را پاسخ دهند، از مهمترین نرم افزار های حسابداری ایرانی میتوان به نرم افزار حسابداری سپیدار و نرم افزار حسابداری هلو اشاره کرد، داشتن مهارت کار با این دو نرم افزار بسیار مهم میباشد چون بیشتر کسب و کارها با این دو نرم افزار کار میکنند.

    نرم‌افزار آفیس (ورد / اکسل / اکسس)

همانطور که میدانید نرم افزار آفیس دارای قابلیت های مختلفی میباشد مثلا شما با نرم افزار اکسل میتوانید جهت انجام امور حسابداری کمک بگیرید، از نرم افزار اکسل بیشتر کسب و کارها در حسابداری استفاده میکنند، داشتن مهارت کار با اکسل یکی دیگر از مهارت های مورد نیاز یک حسابدار میباشد.

داشتن مهارت های ارتباطی

یک حسابدار موفق باید بتواند ارتباط قوی با مدیران و کارمندان محل کار خود داشته باشد، آمادگی در جلسات، برقراری ارتباط و همکاری تیمی بسیار مهم میباشد، یک حسابدار باید با همکاران و گروه های مختلف ارتباط کلامی و کتبی برقرار کند، به دنبال نظرات و ایده های سازنده برای کار خود و تیم باشد.

آشنایی با قوانین مالیاتی ، بیمه و قانون کار

از دیگر مهارت های مورد نیاز یک حسابدار آشنایی کامل به قوانین مالیاتی قدیم و جدید کشور میباشد تا بتواند گزارشات دقیق زو درست را به سازمان مالیاتی ارائه کند، محاسبه حقوق و دستمزد برای حساب و کتاب حقوق کارکنان ، تسلط کامل به بیمه و قانون کار نیز بسیار مهم و ضروری است.

هوش تجاری

یک حسابدار موفق به خاطر کار خود با تمام بخش های شرکت خود در ارتباط میباشد به همین دلیل باید مهارت مذاکره و تصمیم گیری را داشته باشد، داشتن مذاکره و تصمیم گیری درست همان هوش تجاری میباشد.

مدیریت زمان

یک حسابدار باید بتواند کارهای خود را اولویت بندی کرده و کارها در زمان مشخص انجام شوند، زمانبندی کارها بسیار مهم است و جزو مهارت های سخت یک حسابدار است، مثلا در زمان حسابرسی مالیاتی زمان و دقت کار بسیار مهم میباشد و گزارشات و اظهارنامه ها باید به موقع و با دقت ارسال شود.

تجزیه و تحلیل داده ها

از دیگر مهارت های مورد نیاز یک حسابدار، داشتن مهارت لازم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها میباشد، مثلا باید بتواند اطلاعات مهمی مانند ارسال اظهارنامه مالیاتی ، حسابرسی داده ها ، پیدا کردن اشتباهات و تخلفات و … بررسی کند.

درستکاری و صداقت در کار

یک حسابدار باید فردی درستکار، امین و صادق باشد و بخاطر مادیات اقدام به تخلف در حسابداری نکند، راز داری و رعایت اصول اخلاقی ، حل مشکلات با ارائه راه حل ها از دیگر قابلیت های یک حسابدار میباشد.

افزایش علم و بروز شدن دانش

یک حسابدار باید در کنار شغل خود به دنبال کسب علم در زمینه حسابداری، کار با نرم افزار های مختلف ، کامپیوتر هم باشد، مطالعه قوانین جدید و قدیم مالیاتی، قوانین بیمه و کار ، آشنایی با نرم افزار های جدید حسابداری باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا