سخت افزار

فناوری لای‌ فای Li-Fi چیست و چگونه کار می‌کند؟

در روزهای اخیر، نام یک فناوری نسبتاً جدید به نام “لای فای” (Li-Fi) رواج یافته است که ظاهراً از فناوری وای‌فای (Wi-Fi) سریع‌تر و بهینه‌تر استفاده می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این فناوری، روش استفاده از نور برای انتقال اطلاعات و مزایا و معایب آن بپردازیم.

با گسترش استفاده از اینترنت در سال‌های اخیر، حجم ارتباطات داده در جهان دو برابر شده است. با این حال، طیف امواج رادیویی که برای ارسال این اطلاعات استفاده می‌شود، دیگر قادر به پشتیبانی از این نرخ رشد سریع نیست. به همین دلیل، پایداری شبکه کاهش یافته، پوشش ارتباطات بی‌سیم پایین آمده و سرعت شبکه هم کندتر شده است.

علاوه‌ بر این، نگرانی‌هایی درباره امنیت ارتباطات رادیویی وجود دارد. نفوذ به شبکه‌های رادیویی و شنود این امواج، کار نسبتاً راحتی است و این مسئله به‌خصوص درباره شبکه‌های غیرایمن یا آزاد بسیار جدی می‌شود و خطر شنود را افزایش می‌دهد. همین مشکلات و کمبودها باعث شده است که دانشمندان به سراغ یک فناوری جدیدتر به نام لای فای بروند.

فناوری لای‌ فای Li-Fi چیست؟

فناوری لای‌ فای (Li-Fi) نام خود را از سرواژه “Light Fidelity” یا “صحت نور” گرفته است. این فناوری مخصوص ارتباطات بی‌سیم بوده و از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. در این سیستم، داده‌ها با سرعت بالایی از طریق نور مرئی، طیف‌های فرابنفش و فروسرخ انتقال داده می‌شوند.

فناوری لای فای از برخی جهات شبیه به فناوری وای‌فای است، ولی تفاوت عمده آن به همین شیوه انتقال اطلاعات برمی‌گردد. یعنی در جایی که وای‌فای برای انتقال داده از فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کند، لای‌فای این کار را با نور انجام می‌دهد و به همین دلیل 100 برابر سریع‌تر، بهینه‌تر و ایمنی بالاتری دارد.

به‌علاوه، چون در این فناوری از نور استفاده می‌شود، دیگر خبری از آلودگی الکترومغناطیسی نیست و می‌تواند گزینه بهتری برای استفاده در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها باشد؛ چون امواج رادیویی ممکن است در عملکرد برخی از دستگاه‌های موجود در این محیط‌ ها اختلال ایجاد کنند.

با این حال، لای‌فای همچنان محدودیت‌هایی دارد. برای مثال، برای استفاده از این فناوری، دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، باید در دید یکدیگر قرار داشته باشند و نور مستقیم بین آنها باشد. همچنین، نور قابلیت تأثیرپذیری از موانع را دارد و این ممکن است مانع از ارتباط بین دستگاه‌ها شود.

در نتیجه، لای‌فای می‌تواند به عنوان یک گزینه جایگزین برای وای‌ فای در برخی موارد مفید باشد، اما هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد تا بتواند به صورت گسترده‌تری در مقیاس صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

فناوری لای‌ فای Li-Fi

لای‌فای چگونه کار می‌کند؟

فناوری لای‌فای (Li-Fi) یک فناوری ارتباطات بی‌سیم است که از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. در این فناوری، برای انتقال داده‌ها از چراغ‌های LED به عنوان منبع فرستنده نور استفاده می‌شود. این چراغ‌ها با سرعتی بسیار بالاتر از سرعت چشم انسان چشمک می‌زنند و این چشمک‌ها توسط دستگاه‌های گیرنده نور دریافت و رمزگشایی می‌شوند. در این فرایند، داده‌ها به صورت سیگنال‌های نوری به دستگاه گیرنده منتقل می‌شوند و سپس در آن دستگاه رمزگشایی و پردازش می‌شوند.

لای‌فای به دو قطعه اصلی نیاز دارد: یک منبع نور (LED) به عنوان منبع فرستنده و یک دستگاه گیرنده نور. برای استفاده از این فناوری در ارتباطات اینترنتی، لای‌فای به یک رمزگذار یا درایور نیز نیاز دارد. این رمزگذار یا درایور، سیگنال‌های موردنیاز را از یک روتر دریافت کرده و بعد آن‌ها را با نور به سایر دستگاه‌ها ارسال می‌کند.

همچنین شما میتوانید جهت تست سرعت اینترنت خود از ابزارهای رایگان استفاده کنید، در مقاله (بهترین ابزارهای آنلاین تست سرعت اینترنت ) چندین ابزار مفید را معرفی کرده ایم.

مزایای فناوری لای فای

مزایای فناوری لای‌فای شامل سرعت بالا، عدم تداخل با سایر فرکانس‌های رادیویی، قابلیت استفاده از تمام طیف نور مرئی، کنترل پوشش شبکه و انرژی کمتر مصرفی است. سرعت انتقال داده در لای‌فای تا 100 برابر بیشتر از وای‌فای است و در برخی آزمایش‌ها به 224 گیگابایت بر ثانیه هم رسیده است. همچنین، لای‌فای می‌تواند از تمام طیف نور مرئی استفاده کند که 10 هزار برابر بزرگ‌تر از طیف امواج رادیویی وای‌فای است. به‌علاوه، این فناوری کنترل پوشش شبکه را به‌خوبی انجام می‌دهد و به دلیل استفاده از چراغ‌های LED، انرژی کمتری مصرف می‌کند.

معایب فناوری لای فای

با این حال، معایبی نیز برای این فناوری وجود دارد. دامنه پوشش لای‌فای محدود به محیطی است که نور در آن درحال انتشار است؛ بنابراین، این می‌تواند یک ایراد باشد و دسترسی به شبکه را کاهش دهد. همچنین، در‌مقایسه با وای‌فای، تعداد دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط لای‌فای کمتر است و به همین دلیل، شاید نتوان این فناوری را به عنوان جایگزین کامل برای وای‌فای در نظر گرفت. همچنین، برای انتقال داده‌ها در لای‌فای، باید چراغ‌های LED روشن باشند که به معنای مصرف انرژی بیشتر است.

استفاده از فناوری لای‌فای در حال حاضر بیشتر در مقیاس کوچک و در برخی مکان ها و پروژه های محدود استفاده می‌شود، اما با پیشرفت فناوری و افزایش توانایی دستگاه‌های گیرنده نور، این فناوری می‌تواند به جایگاه قابل توجهی در ارتباطات اینترنتی دست پیدا کند. برای مثال، در محیط‌هایی که تداخل امواج رادیویی باعث مشکلاتی مانند کاهش سرعت انتقال داده می‌شود، لای‌فای می‌تواند به عنوان راه‌حلی مناسب مطرح شود. همچنین، در برخی محیط‌ های مانند بیمارستان‌ها و محیط‌ های که ایمنی بسیار مهم است، لای‌فای می‌تواند به عنوان یک راه‌حل امن و پایدار معرفی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا