نرم افزار

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید +⭐【آپدیت1402】✅

امروز در این بخش از مقالات نرم افزار یاب قصد داریم تا با این مقاله بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید به عزیزانی که در بخش تولید شرکت یا مجموعه فعالیت می کنند و نیاز دارند تا با بهترین نرم افزار مدیریت تولید آشنا شوند تا انتهای این مقاله بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید همراه نرم افزار یاب باشید.

نرم افزار مدیریت تولید چیست؟

نرم افزار مدیریت تولید دسته ای از نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) است که توسط شرکت هایی که محصولات خود را تولید می کنند استفاده می شود. این قطعات نرم افزاری به شرکت ها کمک می کند تا تولید کالاهای خود را ردیابی، مدیریت و سازماندهی کنند.

برنامه ریزی تولید چیست؟

اگر کسب‌وکاری تولیدی هستید، برای اطمینان از در دسترس بودن مواد و منابع مورد نیاز تولید نیاز به برنامه ریزی تولید دارید. در واژه‌نامه کسب‌کار، برنامه تولید این‌طور تعریف شده است: «مدیریت فرایند‌ها در یک کسب‌وکار تولیدی به‌گونه‌ای که تمام منابع درگیر در عملیات تولید مانند کارکنان، مواد اولیه، دستگاه‌ها و… در هر زمان، آماده تولید محصول نهایی باشند». از زمان معرفی و ورود کامپیوترها به صنایع، راهکار تولید در قالب سیستم‌های نرم‌افزاری به صنایع مختلف معرفی شده‌ است. امری که باعث شفاف‌تر و چابک‌تر شدن فرایندهای برنامه‌ ریزی مواد تولید و مدیریت تولید شده است. 

برنامه ریزی تولید چارچوب فعالیت‌های تولیدی کسب‌وکار شما را تعیین می‌کند. این مفهوم مجموعه فعالیت‌هایی که باید برای رسیدن به یک هدف انجام شود را دقیق و شفاف می‌کند. به این ترتیب تمام منابع تولید، به‌خصوص عامل انسانی، دقیقا می‌داند که چه کاری را کِی، چگونه، کجا و چرا باید انجام دهد.

برنامه تولید به شما کمک می‌کند تا: زمان تولید را به کم‌ترین مقدار برسانید، هزینه بهبود جریان‌های کاری را بکاهید، از زمان انتظار بین دو عملیات تولید کم کنید و اثربخشی فرایندهای انبار، دستگاه‌ها و در نهایت کارخانه را بهتر کنید.

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید کدام است؟

با توجه به موارد ذکر شده توانستیم اطلاعات مفیدی را درباره دلایل اهمیت نرم افزار برنامه ریزی تولید قرار دهیم. اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید کدام است؟ برای پاسخ به این سوال می توانید امکانات نرم افزارهای مختلف را مورد مقایسه قرار دهید و نوع عملکرد هر یک را بررسی کنید.

نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم

منابع محدود و حجم بالای عملیات در واحد تولید، سازمان‌های صنعتی را با چالش برنامه ریزی با توجه به محدودیت زمانی مواجه کرده است. بهای مواد اولیه و تاثیر آن در تعیین بهای تمام شده محصول، تضمین تقاضا و بهره تولید از جمله مواردی است که باید تحت کنترل سیستم برنامه ریزی تولید باشد. نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم جریان گردش مواد در فرآیند تولید را مدیریت کرده و بر روش‌های ساخت، کنترل و تضمین کیفیت محصول نظارت دارد. ارائه گزارشات برنامه ریزی و بررسی عملکرد پرسنل نیز در نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم با حداکثر سرعت انجام می شود.

مزایای نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم

سیستم مدیریت تولید به دلیل یکپارچگی که با دیگر سیستم ها همچون انبار، نگهداری و تعمیرات، کنترل مواد و بهای تمام شده از یکسو و همچنین بهره مندی از فرآیندهای کلیدی در تولید تا آخرین لایه BOM، باعث می شود خطاهای انسانی به حداقل و در نتیجه بهره وری سازمان با نرم افزار برنامه ریزی تولید افزایش پیدا کند.

گزارشگیری دقیق

نرم افزارهای برنامه ریزی تولید با جمع آوری اطلاعات از قسمت های مختلف تولید به صورت منظم و سیستماتیک، به صورت روزانه و خودکار برنامه ریزی و کنترل تولید را به صورت گزارشات دقیق به مدیر ارائه و حجم عمده ی محاسبات را از دوش مدیریت می کاهد.

برنامه ریزی دقیق برای افزایش بهره وری

با به کارگیری نرم افزار برنامه ریزی تولید آرین سیستم می توانید با تخصیص بهینه ظرفیت ماشین آلات تولید و منابع انسانی، افزایش بهره وری تولید را با حداکثر دقت برنامه ریزی کنید. به این ترتیب تحمیل هزینه های اضافی و مشکلات واحد تولید با نرم افزار مدیریت تولید آرین سیستم به حداقل میرسد.

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید
بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید

نرم افزار برنامه ریزی تولید سامیکس

مهمترین هدف از پیاده سازی یک نرم افزار ERP در هر سازمانی علاوه بر یکپارچگی فرآیندی بخش های مختلف سازمان، محاسبه بها تمام شده تولید محصول و یا خدمات است. بدیهی است در سازمان ها و شرکت های تولیدی، مدیریت تولید و محاسبه هزینه های مرتبط با تولید از اهمیت به سزایی در محاسبه بها تمام شده برخوردار است. بنابراین در یک راهکار جامع مدیریت منابع سازمانی که قرار است در یک مجموعه تولیدی استقرار یابد، باید راهکاری برای مدیریت این بخش در نظر گرفته شود.

ERP یک سیستم جامع برنامه‌ریزی منابع سازمانی است که تحولاتی را برای شرکت‌های تولیدی برگرفته از نرم افزار برنامه ریزی تولید ارائه می‌دهد. آمادگی برای رویارویی با یک دنیای رقابتی شدید در محیط کسب‌وکار امروزی ضروری است. ERP با ارائه سیستم برنامه ریزی تولید شرکت‌های تولیدی را قادر می‌سازد تا در بازار غالب رقابت کنند. با یک مدیریت برتر در فرآیندهای تولیدی‌تان، منجر به سوق زنجیره تأمین در جهت دستیابی به برنامه تولید همراه با برنامه فروش، مالی و مشتری خواهد شد.

نرم افزار برنامه ریزی تولید شماران سیستم

ارتباط یکپارچه تولید با انبارهای پای خط تولید امکان ثبت حواله پای‌کار و رسید پای‌کار تولید را به صورت هم‌زمان با ثبت عملکرد تولید می‌دهد و موجودی‌های داخل خط در لحظه ثبت عملکرد بروز می‌گردد.
ثبت عملکرد تولید و مقایسه آن با استانداردهای مهندسی ساخت و وضعیت کالاهای نیم‌ساخته و محصولات ضمن ارائه گزارشات متنوع برای نظارت دقیق مدیریان، اطلاعات مالی مربوط به بهای تمام شده را نیز شناسایی می‌کند.

  • تولید بر اساس دستور تولید ، اولویت بندی سفارشات، دستور ساخت و کنترل انحرافات
  • تولید انبوه، سفارش ، پروژه ای و گروهی محصولات
  • دمونتاژ محصولات با امکان رسید محصولات اصلی و فرعی
  • ردیابی و شناسایی قطعات و محصولات در خط تولید با استفاده از بارکد RFI و سریال کالا
  • ساختار بارکد شامل تاریخ تولید و انقضا، سری ساخت ، مدل ، ایستگاه ، سریال و …
  • برچسب کالا (لیبل) مرتبط با اجزا و قطعات به کار رفته در هر مرحله از تولید
  • مقایسه عملکرد کارکنان تولیدی، کارکرد ماشین آلات و نظارت بر ضایعات ، توقفات و دوباره کاری

نرم افزار برنامه ریزی تولید تیم یار

نرم افزار برنامه ریزی تولید «ثمر»، محصولی از تیم‌یار امکان مدیریت شفاف، دقیق و چابک فرایندهای تولید، از برآورد اولیه تا مدیریت انبار را به کسب‌وکارها می‌دهد. ثمر فقط یک نرم افزار برنامه ریزی تولید نیست. ثمر یک بسته کامل نرم افزاری، شامل: نرم افزار برنامه ریزی مواد مورد نیاز تولید (MRP)، نرم افزار برنامه ریزی منابع تولید (MRP II) و نرم افزار برآورد تولید است. این نرم افزار بیش‌تر فرایندهای تولید از ثبت سفارش تا ارسال محصول تولید شده به انبار را تقریبا خودکار می‌کند. شما می‌توانید براساس ظرفیت‌های در دسترس خطوط تولید و منابع موجود مالی و زمانی برنامه ریزی تولید هر خط را با توجه به OPCها و BOMهای مختص هر کدام تعریف کنید. به‌این صورت چارچوب زمانی تحویل محصول را به‌دقت تعیین و در کنار آن صرفه‌جویی بالای مالی و زمانی ایجاد می‌کنید.

نرم افزار برنامه ریزی تولید امکان تولید بهینه را به کسب‌وکارها می‌دهد. دیجیتالی شدن فرایند تولید و سپردن آن به نرم‌ افزار برنامه ریزی منابع تولید قدرتمند و یکپارچه که سیستم‌ها و زیرسیستم‌های موردنیاز تولید را در خود دارد می‌تواند سرعت و بهره‌وری فرایندهای شما را به‌شکل چشمگیری افزایش دهد. با دیجیتالی شدن این فرایند دیگر نیازی به زمان زیادی برای تهیه برنامه و ارایه آن به خط‌های تولید ندارید. صرفا با چند کلیک، هم برنامه ریزی تولید را انجام می‌دهید، هم مواد مورد نیاز تولید را تعریف می‌کنید و هم سربرنامه و برآورد تولید را مشخص و  آن را برای خطوط تولید ارسال می‌کنید.

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید
بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید

نرم افزار برنامه ریزی تولید پگاه سیستم

استفاده بهینه از منابع تولید و تخصیص مناسب منابع به نیازهای تولید، موجب افزایش ظرفیت تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود. پایش آنی منابع‌انسانی و مواد اولیه و نیز اطلاع از وضعیت تجهیزات و ماشین‌آلات و…، به مدیران کمک می‌کند تا برای بهینه‌سازی خطوط تولید خود، به‌صورت دقیق و کارآمد برنامه ریزی کنند. نرم افزار برنامه ریزی تولید «پگاه‌سیستم» به‌عنوان بخشی از نرم افزارهای یکپارچه ERP ایرانی این شرکت، علاوه بر تأمین اطلاعات به‌روز تولید و ظرفیت‌‌های تولید، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با دریافت اطلاعات آنی از عملکرد و مقایسه با برنامه‌ریزی‌‌های انجام‌شده، توان سازمان را در پاسخ‌گویی مناسب نیاز‌‌های مشتریان افزایش دهد.

نرم افزار برنامه ریزی و کنترل تولید پگاه سیستم
  • تعریف فرایندهای تولید هر محصول، مجموعه، قطعه و ساختار تشکیل‌دهنده محصول (BOM)، به‌همراه ضریب ضایعات استاندارد
  • انعطاف (بالانس) آنی برنامه، براساس تغییر منابع
  • تعریف افق برنامه در دوره‌‌های مختلف
  • تعریف تجهیزات و قالب‌‌های لازم و تخصیص آن‌ها به ماشین‌آلات، برای تولید و ثبت کارکرد و بازده
  • تعیین و ترتیب اجرای فرایندهای تولید محصول در مراحل و ایستگاه‌های مراکز عملیاتی خطوط تولید
  • تخصیص نیروی انسانی به ایستگاه‌ها و عملیات‌های مربوط به هر محصول
  • تعریف ویژگی‌‌های تولید، اعم از شماره ردیابی و تاریخ تولید
  • محاسبه نیاز مواد به‌تفکیک محصولات، مجموعه، قطعه و خطوط تولید، با توجه به برنامه ریزی تولید
  • تعریف مراحل و برنامه کاری برای ایستگاه‌‌های کاری
  • صدور دستور کار تولید، به‌تفکیک خط تولید، محصول، ایستگاه، ماشین و نیروی انسانی
  • ثبت مقدار محصولات تولیدشده به‌ازای هر نوبت کاری

نرم افزار برنامه ریزی تولید سپنتا

نرم افزار مدیریت تولید ( نرم افزار mrp ) برای کارخانجات بزرگ شامل برنامه ریزی، اجرا و پایش تولید است که در رابطه با همین امر مدلهای برنامه ریزی گوناگونی طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.هر کدام از این مدل ها امکانات و ویژگیهای مخصوص به خود را دارند که بسته به صنعتی که شما با آن سروکار دارید باید نرم افزار مدیریت تولید و mrp که به نیازهای شما نزدیک است انتخاب کنید.

برنامه ریزی و مدیریت تولید بر اساس اینکه چه  نیازمندیهای مواد اولیه خواهید داشت  (MRP) گفته می شود. این نوع از برنامه ریزی تولید از پرکاربردترین ها در صنعت و کارخانجات جهان است .

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید
بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید

نرم افزار برنامه ریزی تولید راهیاب

یکی از فعالیت های اصلی که در واحد های صنعتی می تواند منجربه افزایش بهره وری گردد برنامه ریزی تولید می باشد. برنامه ریزی تولید زمینه ای را فراهم می سازد که تولید آینده محصولات برنامه ریزی شده و به دنبال آن کل منابع یک سازمان بکار گرفته شده و نهایت به ارتقاء بهره وری منجر گردد. برنامه ریزی تولیدیک الگو و طرح آینده تولید واحد صنعتی است که سایر اقدامات و امکانات شرکت خود را جهت رسیدن به آن هماهنگ و همسو می نمایند. تحقق موضوع برنامه ریزی تولید می تواند واحد تولیدی را کاملا هدفمند نموده و مدیریت و کارکنان را کمک و ترغیب نماید که اقدامات و منابع لازم را پیش بینی و جهت رسیدن به اهداف گام بردارند. با توجه به مطالب اشاره شده و درک اهمیت موضوع شرکت بهبود پژوهان سبز در صدد تهیه نرم افزاربرنامه ریزی شده که در وهله اول یک واحد صنعتی بتواند برنامه های تولید را در سطح سالیانه ، ماهیانه ، هفتگی و روزانه بصورت سیستماتیک تهیه ودرگام بعدی اطلاعات را ثبت و گزارشات لازم را جهت کاربرد و تصمیم گیری در اختیار مدیریت و کارشناسان قرار دهد.

  • امکان معرفی دپارتمان ها و بخش های تولیدی و کد گذاری آنها
  • معرفی خطوط تولید در هر بخش و دپارتمان
  • معرفی محصولات تولیدی بر روی هر خط تولید و تخصیص محصولات
  • معرفی مواد اولیه مورد استفاده در محصول و هزینه های مواد اولیه
  • معرفی مشتریان استفاده کننده محصولات نهایی
  • معرفی تامین کنندگان مواد اولیه
  • تعریف کد و انواع شرح توقفات در سیستم تولید
  • معرفی هزینه های تولید و انرزی های مورد استفاده در فرایند تولید (برق ، گاز ، آب ، نیروی انسانی و سایر موارد)

نرم افزار برنامه ریزی تولید آمیسا

ERP یک سیستم جامع برنامه ریزی منابع سازمانی می باشد که تحولات بزرگی را در شرکت های تولیدی ایجاد کرده است، نرم افزار ERP، شرکتهای تولیدی را با ارائه سیستم تولید قادر می سازد تا در بازار قالب رقابت کنند و با یک مدیریت برتر فرآیند تولیدتان روند بسیار مطلوبی را طی خواهد کرد که منجر به فروش بهتر و افزایش مشتری خواهد شد.

نرم افزار برنامه ریزی تولید آمیسا که به عنوان یکی از نرم افزار های یکپارچه با قابلیت انعطاف پذیری در شرکت امین سیستم آرمان به شمار می رود، استفاده از نرم افزار برنامه ریزی تولیدی آمیسا این امکان را به مدیران تولید می دهد که با اطمینان هشدارهای لازم  زمان سنجی، ظرفیت سنجی، تحقق برنامه و غیره را با در نظر گرفتن فرآیند تولید در اختیار داشته باشد تا بتوانند با خیال آسوده به فکر برنامه ریزی تولید و بهره وری از توان تولید باشد.

  • صدور گروهی سند تولید
  • امکان محاسبه قیمت تمام شده در تولید محصولات
  • ارتباط با سیستم انبار به جهت کنترل مواد اولیه و میزان موجودی محصولات
  • قابلیت ابطال فرمول و جایگزینی فرمول ساخت جدید
  • قابلیت ثبت و اندازه گیری پارامترهای با اهمیت محیط تولید و تاثیر گذار در کیفیت محصول
  • ورود اطلاعات مرتبط با نقطه سفارش، موجودی انبار های مواد اولیه و کنترل کف موجودی کالا
  • ورود اطلاعات مختلف براساس درخواست کنندگان به تفکیک درخواست های مختلف و سفارش
    بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید
    بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید

نرم افزار برنامه ریزی تولید نوماتک

واحدهای تولیدی همواره تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی ظرفیت، زمان‌بندی دقیق تولید و کنترل تولید، بهره‌وری را حداکثر و ضایعات را به حداقل برسانند. تخصیص بهینه منابع در عمده واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط که حجم تولید بیشتر یا فرایند تولید پیچیده‌تری دارند، با استفاده از روش‌های سنتی عملاً ممکن نیست. راهکار نرم‌افزاری برنامه‌ریزی و مدیریت تولید، راه‌حلی جامع است که می‌تواند منافع بیشماری را از یک سو در مدیریت، برنامه‌ریزی و کنترل تولید و از سوی دیگر به واسطه ایجاد یکپارچگی با زنجیره تأمین، مدیریت مالی، مدیریت و منابع انسانی و … برای شرکت‌های بزرگ و متوسط ایجاد کند.

نرم افزار برنامه ریزی تولید نیلرام

سیستم برنامه ریزی و کنترل تولید داده پردازی نیلرام امکانات مناسبی برای مدیریت فرایند تولید براساس سربرنامه و سفارشات می باشد و در نهایت گزارش‌گیری از اطلاعات مربوط به کلیه مراحل انجام کاررا فراهم نموده است.

لازم به ذکر است که برنامه ریزی تولید یکی از دروس رشته مهندسی صنایع است که مهندسین صنایع با این واژه بیشتر سروکار دارند.
همان طور که بسیاری از تولیدکنندگان به این موضوع برخوره اند، تولید هر محصول دارای ابعاد مختلفی مانند تک محصولی، عمده و انبوه، مداوم و دسته ای می باشد که برنامه ریزی تولید برای هریک از این موارد جداگانه بوده و نیاز به روش خاص خود است.

البته لازم به ذکر است که برنامه ریزی تولید می تواند با برنامه ریزی برای منابع یک سازمان و کنترل تولید ترکیب شوند.

بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید
بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید

کلام آخر

در این مقاله به توضیح بهترین نرم افزار برنامه ریزی تولید پرداختیم و تمام تلاش خود را کردیم که اطلاعات جامعی را درباره امکانات و ویژگی های این گروه نرم افزاری را در اختیارتان قرار دهیم. همچنین تشکر می کنم از همه شما عزیزان که تا این بخش از مقاله همراه ما بودید و خواهشمندم نظرات خود را کامنت کنید.

4/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا