نرم افزار

بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ

امروز در این بخش از مقالات نرم افزار یاب قصد داریم تا با مقاله بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ به عزیزانی که لپ تاپ دارند و یا خرید لپ تاپ استوک دارند که برای خرید باید اول سلامت باتری سیستم برسی شود پس اگر نیاز دارید تا با بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه نرم افزار یاب باشید.

باتری لپ‌تاپ یکی از قطعاتی است که معمولاً کاربران اطلاعات چندانی درباره وضعیت سلامت آن ندارند و ویندوز نیز چنین اطلاعاتی را به آسانی پیش روی آن‌ها قرار نمی‌دهد. خوشبختانه ابزارها و برنامه‌های مختلفی برای تست باتری لپ‌تاپ در دسترس قرار دارند که می‌توان از آن‌ها به همین منظور استفاده نمود. در مطلب پیش‌رو به معرفی بهترین عناوین موجود در این زمینه پرداخته‌ایم.

بهترین برنامه های تست باتری لپ تاپ

باطری مورد استفاده در لوازم الکترونیک از جمله رایانه‌های شخصی قابل حمل، از مواد شیمیایی تشکیل شده است که به مرور زمان دچار تغییرات می‌شوند. این تغییرات می‌تواند ناشی از بار الکتریکی ذخیره شده در سلول‌ها، دما و گذر زمان باشد که در نهایت سلامت باطری را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در قالب افت عملکرد، مشهود خواهد بود. ابزارهای کنترل و تست سلامت باتری لپ‌تاپ فواید متعددی دارند که به برخی از آن‌ها در پایین اشاره شده است.

  • کاربران می‌توانند مصرف انرژی دستگاه خود را در شرایط مختلف مشاهده و کنترل نمایند.
  • امکان مشاهده ظرفیت واقعی باطری وجود خواهد داشت و در صورت نیاز می‌توان آن را کالیبره کرد.
  • مدیریت صحیح استفاده از باطری، می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد و نیاز به تعویض این قطعه را به تعویق بیندازد.
  • کنترل وضعیت باتری می‌تواند از بروز مشکلات دیگر برای باطری یا آسیب به سخت‌افزار داخلی دستگاه جلوگیری به عمل آورد.

1-برنامه تست باتری لپ‌ تاپ با PowerCFG

بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ
بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ

دستور powercfg یکی از ابزارهای مخفی ویندوز است که می‌توان از آن برای دریافت گزارش دقیق از تاریخچه وضعیت باطری، استفاده نمود. در داخل این گزارش، داده‌های عملکردی در کنار کاهش افت ظرفیت باطری در طول زمان، قابل مشاهده خواهد بود. برای دریافت چنین گزارشی، تنها کافی است تا مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روی کلید Start در گوشه ویندوز کلیک کرده و سپس عبارت Command Prompt را در نوار جستجوی ویندوز وارد کنید.
  • روی آیکن Command Prompt که در میان نتایج جستجو نمایش داده می‌شود، راست کلیک نمایید و سپس گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.
  • دستور گفته شده، بهترین عملکرد را در Command Prompt خواهد داشت؛ اما احتمالاً می‌توانید نتیجه مشابهی را در داخل ترمینال یا PowerShell ویندوز هم از آن دریافت کنید.
  • در داخل پنجره cmd دستور زیر را تایپ نمایید و سپس کلید Enter را بزنید.
  • powercfg /batteryreport
  • حالا می‌توانید فایل گزارش تست باتری لپ‌تاپ را در قالب فرمت HTML در مسیر زیر مشاهده کنید.
  • C:\Windows\system32\battery-report.html
  • با کپی کردن آدرس بالا در داخل نوار مرورگر خود (مثل گوگل کروم) می‌توانید آن را باز نمایی

در داخل فایل گفته شده، اطلاعات مختلفی نمایش داده شده است که برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری خواهند داشت. همچنین کاربران باید اقدام به مقایسه تعدادی از پارامترها با هم کنند تا نسبت به وضعیت سلامت باطری دستگاه، اطمینان کسب نمایند. در پایین به تعدادی از مهم‌ترین پارامترهای درون فایل مذکور، اشاره شده است.

  • اختلاف میان ظرفیت اسمی (Design Capacity) و حداکثر ظرفیت فعلی (Full Charge Capacity) نشان‌دهنده میزان سلامت باطری است. هرچه اختلاف میان آن‌ها بیشتر باشد، باطری در وضعیت نامطلوب‌تری قرار دارد.
  • میزان شارژدهی باتری را هنگام خرید دستگاه با مقدار فعلی مقایسه کنید. طبیعی است که مدت زمان شارژدهی در این بازه، به سمت کوتاه‌تر شدن پیش خواهد رفت؛ اما تغییرات آن نباید به شکل ناگهانی و محسوس باشد.
  • می‌توانید مصرف باطری در حالت‌های مختلف را مقایسه کنید تا بتوانید بهینه‌ترین حالت را برای استفاده روزمره استفاده نمایید. در صورت ارائه نمودار، امکان یافتن نقاط پرمصرف یا افت ناگهانی میزان شارژ و برطرف کردن علت آن هم وجود خواهد داشت.

2-برنامه تست باتری لپ تاپ با BatteryInfoView

نرم افزاری کاربردی و رایگان که میتواند مشخصات کاملی از باطری مورد استفاده از Laptop را ارائه نماید ظاهرا اطلاعات اختصاصی هر باطری ( همانند سایر قطعات الکترونیک ) در MicroChip کوچکی نگه داری میگردد که توسط نرم افزار خوانده شده و در اختیار کاربر قرار میگیرد .

این اطلاعات شامل
شماره سریال ، تاریخ ساخت ، ظرفیت ، تعداد دوره های شارژ و دشارژ ، ولتاژ ، حداکثر جریان مجاز ، شیمی ساخت ، مقدار شارژ فعلی و چندین مشخصه دیگر میباشد که به سهولت به کمک آنها میتوان ضمن پی بردن به شرایط کنونی باطری از نظر فنی ، با استفاده از برند و تاریخ ساخت ،از اصالت باطری اطمینان حاصل نماییم.

3-برنامه تست باتری لپ تاپ با PassMark BurnInTest

بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ
بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ
 نرم افزاری است که تمامی سخت افزارهای کامپیوتر را به صورت همزمان برای تعیین پایداری، قابلیت اطمینان و دوام بررسی می کند. این نرم افزار بخش های مختلف یک کامپویتر شامل CPU، هارد درایوها، رم ، CD-ROM ها، رایتر CD، DVD ها، کارت صدا، گرافیک های 2 بعدی، گرافیک های 3 بعدی، اتصالات شبکه، پرینترها و کارت گرافیک ویدئو را تست می کند. اگر شما سخت افزار خاصی دارید که BurnInTest نمی تواند آن را بررسی کند، شما می توانید آن را به صورت دستی در داخل نرم افزار برای بررسی قرار دهید. نسخه حرفه ای این نرم افزار دارای امکاناتی اضافی برای تست پورت USB و تست پورت های موازی را نیز دارد.

امکانات نرم افزار PassMark BurnInTest

  • پشتیبانی از سخت افزارها و سیستم عامل 64bit.
  • واقعه نگاری نتایج دیسک در سطح جزئیاتی که کاربر انتخاب کرده است در فرمت ASCII و HTML.
  • تست های زمان بندی شده که به صورت خودکار در زمان های انقضای انتخاب شده یا بعد از تعداد دوره های تست، متوقف می شوند.
  • قابلیت ذخیره نتایج روی دیسک در فایل رونوشت PassMark BurnInTest.
  • بخش “یادداشت ها” و ” Machine ID” برای ذخیره سازی اطلاعات بازبینی.
  • پشتیبانی از کپی نتایج در دیگر نرم افزارها مانند Word از طریق انواع فرمت های عکس مانند BMP / GIF / EMF.
  • شمارنده هایی که تعداد کل عملیات اجرا شده را می شمارند.
  • رابط کاربری ساده و ابتکاری.
  • قابلیت اجرا از روی درایو USB یا CD تحت ویندوز
  • نمایش جمع بندی اطلاعات سیستم شما نوع CPU، سرعت آن و شماره سریال.
  • بررسی دمای قطعات و نمایش آن در رابط کاربری.
  • بررسی UPS و باطری لپ تاپ ها ( به علاوه نرم افزار BatteryMon ).
  • تست پرینتر با استفاده از فایل های RAW یا استاندارد سیاه و سفید یا رنگی.
  • اجرای فایل های MP3, MIDI, Wave برای تست کارت صدا.
  • تست 20 هارد و فلاپی دیسک به صورت همزمان.

4-برنامه تست باتری لپ تاپ با Save Battery

اگر به دنبال نرم‌افزاری ساده با ظاهری چشم‌نواز برای تست باتری لپ‌تاپ خود هستید، بهتر است به سراغ اپلیکیشن Save Battery بروید. این برنامه در مقایسه با رقبای خود، از طراحی بهتری برخوردار است و امکان استفاده از آن روی تبلت‌های ویندوزی از جمله سرفیس‌های مایکروسافت هم وجود دارد. در داخل صفحه اصلی آن، میزان شارژ، ظرفیت اسمی، حداکثر ظرفیت واقعی فعلی، آخرین زمان شارژ زمان مورد نیاز حدودی برای شارژ‌ مجدد، نمایش داده می‌شود.

امکان تغییر ظاهر و استفاده از پوسته تاریک، یکی دیگر از قابلیت‌های برنامه Save Battery است که در اغلب رقبای آن، به چشم نمی‌خورد. همچنین می‌توانید با فعال کردن ویژگی Tiles، خلاصه‌ای از وضعیت باطری دستگاه را از داخل استارت منو مشاهده کنید. با کلیک روی گزینه History هم می‌توانید به نمودار و گزارش عملکرد باطری دسترسی داشته باشید یا از آن خروجی تهیه نمایید.

5-برنامه تست باتری لپ تاپ با Smarter Battery

نرم افزاری برای مدیریت باتری و مصرف شارژ لپ تاپ است و هدفش ارائه کل اطلاعات باتری، کمک به افزایش عمر و کاهش مصرف انرژی است سیر الگوی تغییر ظرفیت باتری طی چرخه های شارژ و دشارژ در نرم افزار Smarter Battery قابل نمایش است و برنامه چند پارامتر مهم باتری را مانند سطح فرسایش و تعداد سیکل دشارژ محاسبه می کند. برنامه Smarter Battery دائماً اطلاعات باتری را دریافت و زمان باقیمانده را پیش بینی می کند. می توانید دو آلارم برای هشدار هنگام کم بودن و بحرانی بودن سطح شارژ باتری تنظیم کنید. این هشدارها طبق نظر کاربر قابلیت تنظیم براساس زمان یا شارژ باقیمانده را دارند.
با استفاده از نرم افزار Smarter Battery الگوی تغییر شارژ باتری طی 16 ساعت گذشته را می توانید به صورت تصویری ببینید تا بتوانید یک دوره شارژ و دشارژ کامل را به سادگی ببینید و تحلیل کنید. فرآیند کالیبره سازی (Calibration) و دشارژ سریع (Fast Discharge) به روز شده اند تا عملکرد بهتری در ویندوزهای لپ تاپ ها و تبلت ها داشته باشند. یک گجت (gadget) نشان دهنده سطح باتری نیز در نرم افزار Smarter Battery تعبیه شده که قالب های فراوانی دارد و وضعیت فعلی باتری را سریع و واضح ارائه می کند.

6-برنامه تست باتری لپ تاپ با  Pure Battery Analytics

بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ
بهترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری لپ تاپ

آخرین عنوان لیست، اپلیکیشن Pure Battery Analytics است که ابزار مناسبی برای تست سلامت باتری لپ‌تاپ و پایش عملکرد آن به شمار می‌رود. کاربران می‌توانند در تب Quick Glance اطلاعات مهم باطری مثل وضعیت سلامت و ظرفیت آن را مشاهده نمایند.

تب Analytics می‌تواند داده‌های جزئی‌تری مثل تغییرات ظرفیت باتری در قالب ۴ نمودار مختلف طی زمان را به تصویر بکشد. با نصب افزونه مخصوص این برنامه از گیت‌هاب، می‌توانید وضعیت لحظه‌ای باتری و نوتیفیکیشن‌های مرتبط با آن را هم مدیریت کنید. حتی قابلیتی برای اعلام هشدار هنگام سرقت دستگاه درون این اپ در نظر گرفته شده است که می‌تواند در برخی شرایط خاص، مفید واقع شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا