موبایل و تبلت

آشنایی با انواع باتری موبایل با قابلیت های مختلف

استفاده از موبایل برای همه ما در روز کاربرد فراوانی دارد و داشتن یک باتری قوی با قابلیت ظرفیت بالا مزیت به شما میرود به همین دلیل سعی در پیدا کردن یک یک گوشی با باتری قدرتمند هستیم به همین دلیل بهتر است با انواع باتری موبایل آشنا شویم.

امروز انواع باتری موبایل در سایز و شکل های مختلف با قابلیت ها و ظرفیت های مختلفی ساخته میشوند اما در مجموع 4 نوع باتری برای تلفن های همراه وجود دارد، باتری با ظرفیت بالا میتواند مناسب افرادی باشد که ساعات بیشتری با گوشی کار میکنند و بیشتر مواقع در خارج از خانه هستند و دوست دارند تا زمان کمتری برای شارژ گوشی سپری کنند.

انواع باتری موبایل

یکی از دلایل زود خالی شدن شارژ گوشی میتواند به این علت باشد که موارد شیمیایی به کار رفته از آن باشد، همچنین دلایل مانند نحوه شارژ کردن ، دمای محیط و سایر عوامل بستگی دارد، خرید باتری با کیفیت و استفاده درست از گوشی و شارژ به موقع میتواند عمر باطری موبایل شما را افزایش دهد.

۱. لیتیوم یون

باتری لیتیوم یون یکی از انواع باتری موبایل در بازار میباشد ، در ساخت باتری لیتیوم یونی از پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا استفاده میشود و همین باعث شده تا قابلیت شارژ شدن و نگه داری شارژ در ساعات بیشتر را داشته باشد، این نوع باتری از قیمت بالاتری نسبت به سایر باتری ها برخوردار است، باتری لیتیوم یون در هنگام شارژ در معرض اثر حافظه قرار نمیگیرند یعنی اگر باتری گوشی در هنگام استفاده کاملا تخلیه نشود طرفیت اولیه خود را حفظ خواهد کرد.
بسیاری از ما عادت کردیم تا قبل از تمام شدن شارژ ، گوشی را به شارژر متصل کنیم، این کار در دراز مدت باعث ضعیف شدن شارژ میشود اما باتری های لیتیوم یونی این مشکل را ندارند و ظرفیت خود را در مواقعی حفظ میکنند و ضعیف نمیشوند.

۲. لیتیوم پلیمر

از انواع باتری موبایل میتوان باتری لیتیوم پلیمر را نام برد، باتری های لیتیوم پلیمر نیز از جمله باتری ها پیشرفته به شمار میروند، در ساخت این نوع باتری بدنه آنها از پلاستیک استفاده شده است، استفاده از پلاستیک باعث میشود تا وزن آن سبک تر ، کوچک تر و ایمن تر باشد، از مزیت های این باتری این است که مانند باتری لیتیوم یونی مشکل اثر حافظه نخواهد داشت، این باتری پس از متصل شدن شارژ به آن ظرفیت قبلی خود را حفظ خواهد کرد، از قابلیت های دیگر باتری لیتیوم پلیمر این است که میتواند تا 40% ظرفیت شارژ بیشتر نسبت به سایر باتری ها مانند باتری نیکل متال هیدرید داشته باشد.

۳. نیکل کادمیوم

اما باتری نیکل کادیوم مانند دو باتری قبلی که معرفی کردیم از مشکل اثر حافظه رنج میبرد و این مشکل باعث شده تا ظرفیت آن کاهش یابد، در نتیجه باعث میشود تا کارکرد و عمر باتری نیز کمتر شود، برای رفع این مشکل باید قبل از شارژ  باید شارژ باتری کاملا تخلیه شود ، این مشکل برای خیلی ها خسته کننده و وقت گیر خواهد بود و حتی با رعایت نکاتی باز مشکلات دیگر نیز اضافه خواهد شد و در نتیجه باتری زودتر از سایر مدل ها خراب میشود.
باتری نیکل کادیوم از مواد سمی ساخته شده که برای محیط زیست مناسب نیست و حتی قابلیت بازیابی ندارند و باید دور ریخته شوند، به دلایل گفته شده تولید کنندگان ترجیح میدهند تا از دیگر انواع باتری موبایل در محصولات خود استفاده کنند.

۴. نیکل متال هیدرید

از دیگر باتری های موجود در صنعت موبایل میتوان باتری نیکل متال هیدرید را نام برد، باتری نیکل متال هیدرید در شکل و اندازه باتری نیکل کادمیوم میباشد، اما نسب به باتری نیکل کادمیوم دارای دو برابر انرژی و قابلیت این را دارند تا 30 تا 40 درصد بیشتر کار کنند، در ساخت باتری نیکل متال هیدرید از موارد سمی استفاده نشده و موارد به کار رفته در آن دوست دار محیط زیست میباشد، اما از ضعف اثر حافظه رنج میبرد منتها این اثر نسبت به باتری نیکل کادیوم کمتر میباشد و همین باعث شده تا در ساخت تکنولوژی موبایل از آن استفاده شود، برای تولید و استفاده از باتری متال هیدرید از فناورهای پرکاربرد و مقرون به صرفه در تلفن همراه استفاده میشود.

آشنایی با انواع باتری موبایل

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد حضور باتری ها با عمر و شارژ بالا خواهیم بود، باترهای میکرو‌ باتری لیتیومی جدید هزار برابر از باتری های معرفی شده خواهند بود و ممکن است شما برای شارژ کامل باتری فقط چند ثانیه زمان نیاز داشته باشید ولی با قابلیت نگهداری شارژ به مدت طولانی! اما این پیشرفت ها در مراحل اولیه هستند اما زمان رسیئت به آن کوتاه خواهد بود و در آینده نزدیک از باترهای پیشرفته تر استفاده خواهیم کرد.

خرید باتری گوشی موبایل

اگر تمایل به خرید باتری اصل و با کیفیت هستید سعی کنید از نمایندگی ها مجاز سازنده برند باتری خریداری کنید، متاسفانه به دلیل تحریم اکثر شرکت مطرح در زمینه تولید باتری در کشور ما نمایندگی مجاز ندارند و اکثر باتری ها ساخت چین میباشد، هر چند باتری های چینی نیز دارای کیفیت مناسب هستند اما در بازار ایران بیشتر باتری ها وارد شده از کیفیت پایین برخوردار هستند.

باتری‌های OEM

باتری های OEM از بهترین باتری های موجود میباشد کلمه OEM در واقع مخفف Original Equipment Manufacturer به‌معنی «سازنده‌ی اصلی تجهیزات» است. این نوع باتری در واقع تولید شده توسط برند موبایل شما میباشد مثلا گوشی سامسونگ است میتوانید بات خرید باتری سامسونگ همان مدل برای موبایل خود استفاده کنید که دارای کیفیت باتری اولیه میباشد، برای خرید باتری اصل از یک منبع مطمئن باید خرید کنید.

باتری‌های غیر OEM

اما باتری های غیر OEM ساخت شرکت اصلی نبوده و توسط تولیدکنندگان متفرقه تولید شده که از مواد اولیه کم کیفیت تولید شده اند و مسلما دارای ظرفیت شارژ پایین و عمر کوتاه خواهند بود، شاید قیمت این نوع باتری پایین تر باشد اما باید توجه داشت کیفیت پایین آنها میتواند به موبایل شما آسیب بزند.

باتری‌های درجه A یا بازسازی‌شده (Refurbished)

در بعضی از مواقع ممکن است موبایل افراد به دلایل سخت افزاری غیر از باتری به شرکت سازنده ارسال شوند، در هر صورتی ابتدا باتری آنها تعویض میشود حتی اگر مشکلی نداشته باشند! این نوع باتری ها را میتوان به عنوان باتری های نو با قیمت ارزانتری فروخت، این نوع باتری ها در اکثر مواقع از کیفیت بالایی برخوردار هستند که بسیار کم استفاده شده اند و گزینه مناسبی برای افرادی هستند که به دنبال صرفه جویی هستند، قبل از خرید باتری باید از سازگاری آن با موبایل خود اطمینان پیدا کنید، شما میتوانید جهت اطمینان از سلامت باتری خود با رفتن به تنظیمات گوشی از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا